fredag 25 januari 2013

Uppgift; Mobil

Jag har fått i uppgift att göra en mobil. Vi skulle göra en mobil med hjälp av Fibonaccis talserie.
Jag tänkte koppla ihop talserien med att hänga stjärnorna ihop.
1-1-2-3-5-8
Här är min ritning så förstår ni kanske bättre;
stjärna ett i vänstra hörnet som är grön på ritningen är tal 1. Den mittemot har samma värde och är därför ockå 1.
1+1=2 så under kommer två blå stjärnor.
Under dessa kommer tre röda stjärnor som är tre (1+2=3)
Sen kommer fem svarta stjärnor och de har värdet 5 eftersom att 2+3=5.
5+3=8 så då la jag till tre stjärnor så att talet blev åtta.
 Dvs; 1-1-2-3-5-8.

Jag bestämde mig för att mobilen skulle bestå av stjärnor i två olika färger, blått och turkost.
För stjärnorna använde jag papper och för att hänga upp dem hade jag grå-silvrig tråd och jag hängde dem i en ställning av ståltråd.

 Jag började med att räkna ut och rita up hur många stjärnor jag skulle ha. Sedan skar jag ut dem och gjorde ett "jack" i varje stjärna så att de gick att sätta ihop med varandra som en 3D figur.
Jag limmade lite med en limpistol så att de skulle hålla bättre.
Jag mätte upp tre olika längder med ståltråd och hängde sedan på stjärnorna med sytråd.


 Resultatet:


Jag är nöjd med resultatet, den blev större än vad jag planerat med jag tycker att den blev riktigt bra.





























Molly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar