måndag 3 november 2014

Ready-Made

Jag har gjort en mobil, de massproducerade föremål jag använt mig av är ett Bamse pussel, två galgar, en bok och skrivpapper.
Jag inspirerades faktiskt av boken själv, jag utgick från berättandet. Jag använde pusselbitarna som små delar, mindre historier, som tillsammans skapar en helhet. Med hjälp av sidorna ur böckerna skapade två versioner av samma pusselbit, vilket gav ”två sidor av samma mynt”, en framsida och en baksida.

Såhär har jag gjort min mobil;
Jag började med att riva ut sidor ur boken och använda mig av decopagelim, jag rev sidorna i olika delar och limmade över hela sidan av pusselbiten som hade tryck på sig. Jag fick limma flera lager för att helt täcka utan. Jag skrev sedan ut sidor som istället var vita med svart text, var svarta med vit text, dessa rev jag också sönder och använde mig av decopagelimmet igen och limmade på bitarna på baksidan av pusselbitarna. Jag lät sedan alla bitarna torka och skar sedan av kanterna av pappret. Jag använde ett litet borr för att borra hål i pusselbitarna så att jag sedan kunde föra igenom vit sytråd genom hålen. Två galgar användes för att skapa ”hållaren” till mobilen. Jag sågade av ena galg-kroken på första galgen, sedan satte jag ihop galgarna i ett kryss och använde två buntband i plast för att få dem att sitta ihop. Sedan tog jag sprayfärg i silver för att täcka den grå färgen som var på galgarna från början. Jag knöt sedan fast de olika pusselbitarna i galgarna.






Mitt verk skulle från början bara vara en ready-made utan betydelse, men medan jag skapade mobilen så kom budskap fram, min mobil kan symbolisera en rad olika saker, jag föredrar egentligen att lämna detta helt åt 'kunden', den som ser på mobilen. Det första är anledningen till att jag har två olika sidor på pusselbitarna, en svart och en vit. Detta är för att det alltid finns två sidor av samma mynt, två versioner av samma historia, sidorna på pusslet är desamma, båda har text, båda är svarta och vita, men den ena är mer vit än svart och den andra är mer svart än vit. Allt är inte alltid som man tror, baksidan ser annorlunda ut. Man också kan sätta ihop de olika bitarna och skapa något större, en bredare historia av de olika smådelarna i bild av pusslet.

Om jag skulle ställa ut verket hade jag velat ha det i ett rum som är helt i den silvriga färgen jag har på galgarna, med en ensam strålkastare med neutralt ljus som lös på verket, så det skapades skuggor i rummet av pusselbitarna. Detta för att allt fokus skulle vara på de olika byggstenarna, pusselbitarna, i verket. Och genom att rikta strålkastaren åt ena hållet kan man också skapa en illusion av att de vita delarna är mörka då de är bortvända från ljuset. På så sätt får man variation i verket.

Det jag hade kunnat göra bättre hade varit att eventuellt ha fler pusselbitar, jag hade även velat ha dem större. Då hade mobilen kunnat ge ett starkare intryck. Att försöka få trådarna näst intill osynliga hade varit ett stort plus då jag hade föredragit att det verkligen såg ut som om pusselbitarna svävade i rummet den hängde i, detta också för ett starkare intryck och för att pusselbitarna skulle få en känsla av tyngdlöshet, vilket jag hade föredragit. Det sista jag hade kunnat förbättra hade nog varit om jag hittat två smala stålgalgar att sätta ihop istället för de i plast som var de enda jag kunde hitta, då hade mer fokus lagts på pusselbitarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar