torsdag 30 maj 2013

Designkonsept; Uppdrag Rum.

Jag har fått i uppgift att göra om mitt eget rum, i dagsläget är det en 140cm säng i ena hörnet mot en kortvägg, en garderob mittemot på andra kortväggen. ett skrivbord mot fönstret på ena långväggen och en spegel på motsatt sida på andra långväggen. På väggarna är det en massa teckningar, tavlor och fotografier.

Funktionsanalysen.
Livsstil; Estet, Hemkär, Innemänniska, Kvällsmänniska, Samlare.
Sovrum/arbetsrum; Nattygsbord, dator, papper, ostörd miljö.
Världsdel du helst vill besöka; Asien.
Vad dricker du helst; Coca Cola.
Landskap som tilltalar dig; Stränder.
Material du tycker om; trä.
Textilmaterial som du föredrar; ickesyntetiska.
Vilken färg du tycker bäst om; ljusa färger.
Färg som inte tilltalar dig alls; Orange.
Böcker du läser; Serier, tidningar.
Musik du helst lyssnar på; Blandat.
Favoritdjur; Hund och katt.
Favoritfilm; Penelope, Batman-filmerna, Scott Pilgrim vs The world.
Vad tycker du verkligen inte om; Ormar, smådjur m.m.
Intressen; Pyssla, sitta vid datorn, kompisar.

Jag vill ha mer utrymme att lägga undan saker på, jag vill att det ska vara lätt att plocka undan när man städar, vilket jag inte riktigt har nu. Ett ordentligt skrivbord med mycket plats och hyllor, en stor byrå att lägga undan kläder och en stor spegel.

Här har jag sammanställt ett kollage från funktionsanalysen.


Förändringsförslag.
Jag har valt att ha kvar de vita tapeterna som jag hade innan, däremot har jag tagit bort alla andra möbler och saker. Jag har valt en lagom bred säng med förvaring under madrassen och ställt den i mitten av rummet eftersom jag gärna sitter i sängen när jag håller på med saker, så jag vill att den ska vara i centret av rummet och det ska vara lätt att nå skrivbordet för att lasta av papper, böcker och dator. På andra sidan har jag tre mindre bord med förvaring undertill, så att jag kan lägga böcker, papper ovanpå och andra saker, som tidningar och annat under. De två pallarna som finns i rummet går också att förvara saker i, och dom är lite fräcka och dom är bra att sitta och snacka på om man har besök. Då kan man sitta på skrivbordsstolen, pallarna och i sängen, vilket gör att man kan ha många kompisar samtidigt. Jag har också en vit förvaringstavla så att jag lätt kan stoppa undan småsaker på ett enkelt sätt.
Jag har valt att ha få färger, vitt, svart, rött och gult, så att jag kan ha alla andra möjliga färger på annat i rummet, som tavlor, teckningar och foton på väggarna. Jag känner mig själv och har därför lämnat mycket plats på väggarna för saker jag gör istället för att hänga upp saker innan.
Känslan jag vill att man ska få när man är i rummet är att det ska reflektera mig, man ska förstå att det är jag som bor där, därför vill jag ha lite lekfulla och underliga saker, som den färgglada lampan och de två pallarna.
Jag älskar när man har en ren ”grund”, de vita väggarna och enfärgade möblerna, och en massa färgglada detaljer för att liva upp allt och för att få en lite mer ”barnslig” och livfull känsla.  Jag har valt att ha ett blått trägolv så att det bryter av på ett häftigt sätt mot det vita som är i rummet annars. Jag gillar blått mycket och tycker verkligen om att blanda olika blåa nyanser, vilket jag gjort på golvet

För att koppla det hela till funktionsanalysen så har jag valt att fokusera på
Livsstil; Estet,  Samlare.  Jag har plats för att sätta upp saker på väggarna som jag målar och gör. Jag har mycket plats att lägga undan saker jag lyckas samla på mig.
Sovrum/arbetsrum; Nattygsbord, dator, papper. Jag har de tre små borden vid sängen att ställa saker på. Jag har ett skrivbord med plats för mycket papper och för datorn.
Material du tycker om; trä. Jag har valt att få fram träet med den blå färgen, man tänker mer på trägolvet då.
Vilken färg du tycker bäst om; ljusa färger. Jag har inte så mycket mörka färger i rummet utan har fokuserat på vitt.
Färg som inte tilltalar dig alls; Orange. Jag har så gott som inget som är orange i rummet.
Böcker du läser; Serier, tidningar. Jag har mycket plats att ha serier och tidningar på.
Intressen; Pyssla, sitta vid datorn, kompisar. Jag har plats att pyssla, jag har plats att sitta vid datorn på olika stället och jag har gott om plats för att ha många kompisar i rummet.
Möbelkollage















Resultat

Här är planritning och isometriskt perspektiv:


















Analys av resultatet.
Först blev jag missnöjd med valet av alla vita och svarta möbler, jag ville ha mer färg, men tänkte sen på allt jag skulle ha mer i rummet som jag skulle sätta dit sen, böcker, teckningar m.m. och då insåg jag att färgvalet var mycket bättre än vad jag först trott.
Jag har valt att satsa mer på ljusa färger i rummet än mörka för det gör att rummet känns större, det blå golvet gör att det känns lite kallare men jag tycker att det är fint så det gör mig inget, mitt rum blir riktigt varmt när solen ligger på så det gör det bara bättre om det känns lite svalare.

Jag är nöjd med hur rummet blev. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar