fredag 31 maj 2013

Konsthistoria -ismer


Vi har i bilden fått uppgift att skapa en möbelkollektion med minst tre möbler med inspiration av en ism vi fick utlottade åt oss. Jag fick Dadaism.

Dadaismen uppstod under det första världskriget. Ordet "dada" är franskt barnspråk för häst.
Det första av dadaismen kom 1918. Slump och nonsen var utmärkande för dadaismen, man tog något gammalt och gjorde till nytt. Dadaismen bidrog till en ny medvetenhet om det omedvetna i vardagen.
Dadaismen var en av de mest provokativa modernistiska konströrelserna. Dadaisterna var mycket intresserade av språket, men gjorde även här uppror mot hur vi normalt använder språket. Det språk som finns är, enligt dadaismen, urvattnat och förstört av kompromisser.

Den konstnären jag har valt att fördjupa mig i är Tristan Tzara. Jag satt och letade efter en inspirationskälla och kom över en bild på Tristan Tzara, en författare under dadaismen. Jag sökte på hans namn på google och fastnade vid dessa två bilder;
På bilden har Tristan bara ett öga och et andra består av någonting annat, jag insåg då att jag ville
ha ögon som huvudinspiration, på de bilder jag hittade på Tristan så var det ofta något med de ena ögat så det fick bli min inspiration. Jag tog vanliga möbler och satte dit ögon på, jag ville ta två saker som redan fanns för att skapa något nytt och eget.




Mitt inspirationscollage:


Här är mina möbler:






















Här är mitt collage.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar