lördag 18 maj 2013

Stolsredovisning


Under 1800-talet utvecklades industrialismen som börjat under 1700-talet. Folk flyttade in i städer och och började allt mer arbeta i fabriker. Byarna började försvinna. Slaveriet avskaffades till stor del under 1800-talet. Folk var fattiga och i hungersnöd.
Olika stilar återkom mycket under 1800-talet.

Kollage

Jag har valt att fördjupa mig i Nyrenässansen.
Nyrenässansen var en historiserande stilinriktning inom arkitektur och konsthantverk som på 1800-talet tog inspiration från renässansen. Under 1800-talet betraktades renässansen som en slags grundstil som alla arkitekter och formgivare använde som utgångspunkt. Som riktning inom arkitektur spänner sig nyrenässansen över en mycket stor bredd av olika stilar. Förutom att den har olika utvecklingsskeden, den kan också indelas i exempelvis tysk, italiensk, fransk och holländsk nyrenässans. Det uppstod många blandningar mellan nyrenässansen och andra nystilar. Sambandet med den stora byggrushen under 1800-talet har gjort att nyrenässansen är den dominerande stilen i städers äldre bebyggelser.
Möbler som var vanligast under nyrenässansen var matsalsbord, stolar, skåp och serveringsbord. Skåpen var uppdelade i underskåp, skänkhylla och överskåp. Skåpsluckornas fyllning hade mittornament med diamantsnitt. Profilsvarvade koloner var populärt och bord och stolpar med profilsvarvade ben och kanelyrer. Stolarnas sits och rygg var ofta i rottingflätning.

När jag började med min stol tänkte jag mycket på dehär "In och ut" som det är mycket av i möblerna, jag har använt det men för att ”förnya” mig lite så har jag gjort dem kantiga istället för rundade och mjuka som dom var under nyrenässansen.
Jag älskar färger så jag valde att ha fyra olika pastellfärger för att få en lite mer lekfull känsla. Jag  gillar att ha färger i det jag gör, om ni inte redan märkt det. Inspirationen till färgerna fick jag när jag satt och sökte efter bilder på 1800-tals stolar, då bilden på mitt kollage dök upp, godisautomaten, den ser lite åldrig ut och jag ville återskapa det i min stol.
Stolen kan passa i ett barnrum eller rum som är färglösa för att liva upp tillvaron lite. Man lägger ganska mycket fokus på stolen eftersom att den är ganska rejäl.

Min arbetsprocess;
Jag började med att leta lite inspiration i ett häfte om de olika stilarna och lite på datorn. Sedan skissade jag upp några ideer på ett papper och kom först fram till denna stol;
Första skisserna för stolen.
Jag räknade ut mått m.m och började sedan att rita upp benbitarna på kartong. Jag skar ut dem och byggde ihop dem och skar sedan hack i dem för att sätta ihop dem med ett kryss av kartong.
Jag insåg att det inte skulle hålla så jag satte på fler och skapade som en stjärna som jag försökte sätta fast i benen, vilket inte blev hållbart så jag tog bort och började göra ett rutmönster av kartongen istället, vilket blev mycket hållbarare. Sedan gjorde jag en låda av kartong som jag la över stolsbenen och korsverket i sitsen och kunde redan då sitta på min stol.
Jag började sedan bygga ett ryggstöd genom att göra som jag gjort med benen, att ta fyra bitar och sätta ihop till ett rör.    
Jag gjorde hål i sitsen och stack ner ryggstödet för att det skulle hålla så bra som möjligt. Sedan skar jag ut kartongbitar för detaljen i mitten och skar hål i de två ”huvudpinnarna” och stoppade in detaljerna i dem så att det skulle sitta ordentligt. Jag gjorde sedan sex små lådor att sätta på varje ben och på topparna av ryggstödet. Alla fyrkanterna satte jag ordentligt fast med limpistol och stoppade ner ben och pinnar i lådorna så att dom skulle sitta fast. Jag täckte sedan alla skåror och kanter med papper och lim för att runda hörnen.  Sedan tog jag små färgade pappersbitar och rev itu dem och limmade på, men jag tyckte att det blev för mycket att titta på och för starka färger så jag valde att ta bort dem igen och måla A3 papper i ljusa färger och riva i långa ränder som jag sen limmade på, vilket blev mycket bättre. Jag limmade sedan en extra gång så att allt skulle sitta fast, och slipade lite på hörnen så det skulle smälta ihop ordentligt och målade och limmade sen igen.

          

Resultatet blev bättre än vad jag trodde. Är nöjd! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar