tisdag 26 maj 2015

Affisch

Vi fick i uppgift att skapa en affisch till vår vårvisning, som kommer bestå av en modevisning och en utställningsdel.

Affischens budskap är att få folk att reagera, stanna upp, läsa och förhoppningsvis vilja gå på vår visning. De ska få den information de behöver om visningen och få upp intresse för händelsen.

I mina två förslag har jag valt att använda mig av samma layout, men fokusera på typsnitt osv. Jag skissade upp en person i klänning i blyerts,  för att visa kläder/mode inriktningen, som en ikon, då det delvis var modevisning som var i fokus. Modeskissen är en sak som många direkt tänker på kläder och modevisningar. Jag valde att använda mig av svart/vitt på mina posters, då det är en färgkombination som funkar mycket bra. Man ser tydligt vad som står, det blir tydligt och det blir dessutom billigare att trycka upp. Genom att ha skisserna får man en balans i bilden och får åskådarens blick att styras mot mitten. För att fånga vidare intresse har jag valt  att ha Vårvisning i stora bokstäver, så att åskådaren ska veta vad det handlar om. Under kommer plats, tider och hur man får tag på biljetter. De är indelat i olika delar så att det ska vara lätt att se vad som är viktigt och så att man inte behöver leta efter information.

Affischförslag 1.
Här är förslag 1. Det har ett lekfullare typsnitt än mitt andra förslag som ni kommer att se längre ner. Jag valde detta lite mer  "unga" och lekfulla typsnitt i detta förslag.

Här är förlag 2. I detta förslag har jag valt mig av ett typsnitt som syns mer, det gör att åskådaren mycket tydligt ser det som är viktigt.

Jag tycker att budskapet framgår tydligt, då det är indelat i olika delar med information så kan man enkelt se vilket som är vad och vad som är viktigt. Det som inte framgår så tydligt är inredningselevernas del i utställningen. Detta kunde ha utvecklats genom att exempelvis använda mig av andra symboler/ikoner på postern, som en stol, en tavla, eller liknande.

Om jag valt att använda mig av andra färger, till exempel rosa och rött tillsammans, så hade inte budskapet framkommit på samma sätt, då det röda kan ge det hela en aggressiv sida, men det hade inte heller synts bra med rött på rosa, så man hade varit tvungen att stå mycket närmre.

Svart på vitt är även stilrent och passar till de flesta kollektioner som visades på vårvisningen. 

Om man jämför min poster med den vi röstade fram, så är min inte lika "Vårig". Den vi valde hade färg stänkt över ytan och text på, det gjorde att man inte bara tänker på kläder/mode utan också det estetiska, som inredningselevernas utställning som också ingick i visningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar