tisdag 26 maj 2015

Kokbok

Vi har fått i uppgift att designa en kokbok. Vi skall sedan göra denna till en bok som klassen skall sälja.

Jag började uppgiften med att se på hur andra kokböcker ser och har sett ut. En gemensam nämnare många hade var färgen röd. Röd är en färg som kopplas till aptit, det är därför många matkedjor, som McDonalds, Burger King m.f använder sig av denna färg. Kokböcker hade mer rött på sig, bakböcker hade mycket rosa. Jag gissar att detta är för att det anses vara fler kvinnor än män som bakar, vilket har lett till att man valt en "kvinnlig" färg, för att locka den målgruppen.

Jag kom fram till att jag inte ville utesluta andra målgrupper på det vis som en rosa eller lila receptbok hade gjort, så jag valde att använda mig av färgen röd. Till den röda färgen valde jag en ljusare blå färg, detta för att blått är en färg som tilltalar mig.

Fördelen med detta förslaget är att det är väldigt rent och modernt. Utseendet är mer tidlöst än vad andra förslag var. Plus med detta förslag är att bilden är stor och man ser tydligt vad man skall göra.
Nackdelen är att jag tycker att textstorleken är väldigt liten, vilken kan leda till att det ser väldigt tomt ut, jämfört med mitt förslag där jag har en stor text så att man tydligt ska se vad som står.

Även om jag gillar kontrasten mellan det röda och blå i mitt förslag så är svart mot vitt en kombo som alltid går bra, som går hem hos de flesta. Det är också lätt att läsa svart text mot en vit bakgrund.

Båda förslagen är bra, och de har båda sina för och nackdelar. Men då vi som klass ska skapa en bok tillsammans så passar detta utseende de allra flesta, vilket gör den mer mångsidig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar